Break out sessies
ZAAL 1 – STUREN OP RUIMTE VOOR CIRCULAIRE ECONOMIE
Dat de transitie naar een circulaire economie impact heeft op de ruimte is onmiskenbaar. Het PBL verwacht dat de circulaire economie tot 40% extra ruimtevraag op bedrijventerreinen kan leiden. In het land werken overheden op alle schaalniveaus om grip te krijgen op het vraagstuk ‘ruimte voor circulaire economie’. Over hoeveel en welk type ruimte gaat het precies? Waar en wanneer is het effect het grootst? En hoe zorgen we dat we de circulaire economie ruimtelijk kunnen faciliteren?
Tijdens de break-out sessie ‘Sturen op ruimte voor circulaire economie’ bespreken we aan de hand van verschillende praktijkcasussen hoe overheden grip kunnen krijgen op de circulaire ruimtebehoefte. Ook wisselen we uit over ervaringen uit de praktijk met het sturen op ruimte voor circulaire economie; zowel op nieuwe als bestaande bedrijventerreinen.
Je leert:
- Hoe je grip krijgt op je regionale regionale circulaire ruimtebehoefte;
- Hoe je met (provinciale) ruimteregels stuurt op circulaire economie;
- Hoe je met voorzienbaarheid kunt aansturen op een betere benutting van nu nog onderbenutte milieuruimte;
- Hoe je met gronduitgifte kunt sturen op circulaire ambities
Ronde 1 / 13.10 – 14.20 uur
#1 Grip op circulaire ruimtebehoefte (1) – Gemeente Tilburg
Tilburg wil de circulaire economie faciliteren en kansen benutten, ook voor de stedelijke arbeidsmarkt. Gemeente Tilburg liet onderzoeken hoe je grip krijgt op de kwantitatieve en kwalitatieve circulaire ruimtebehoefte, gekoppeld aan vier ruimtelijke scenario’s van het PBL. Hiermee is inzicht verkregen in de ruimtelijke opgave en de keuzes waar de gemeente voor staat. De inzichten vormen input voor de Omgevingsvisie Tilburg 2050 en voor de revitaliseringstrategie van bedrijventerreinen in de gemeente Tilburg.
#2 Grip op circulaire ruimtebehoefte (2) – Groene Metropoolregio
De Groene Metropoolregio (GMR) Arnhem-Nijmegen maakt werk van de circulaire transitie. Dat doet de regio door in te zetten op sturende bedrijven en ketens, die het overgrote deel van de grondstoffenstromen verwerken. Doel is sturende bedrijven en ketens ruimtelijk te faciliteren, zodat ketens verder gesloten kunnen worden.
Sprekers:
.Michel Hek (GMR)
.Bureau Buiten en Bart Bomas (BVR)
Co-referent: Cees-Jan Pen (Fontys Hogeschool)
Moderatie: Joost Hagens (Bureau Buiten)
Ronde 2 / 14.30 – 15.40 uur
#1 Met gronduitgifte sturen op circulaire economie
De beperkte hoeveelheid uitgeefbare grond die er nog is, zetten gemeenten steeds selectiever in. De gemeente Utrecht stelt een bepaalde mate van circulariteit (R-waarde) als voorwaarde bij de uitgifte van grond op bedrijventerrein Strijkviertel. Vraag is hoe je ervoor zorg dat circulaire uitgifte ondersteunend is aan een bredere, regionale transitiedoestelling en tot hoever je als grond-uitgevende instantie kunt gaan, ook in relatie tot Didam.
#2 Met ruimteregels sturen op beter benutten milieu-ruimte
In Nederland wordt circa 75 procent van ruimte op bedrijventerreinen gebruikt voor een activiteit met een lagere milieu-categorie dan daar maximaal is toegestaan. Provincie Zuid-Holland heeft recentelijk een risico-analyse uitgevoerd voor de invoering van een generieke maatregel op provinciaal niveau: het toepassen van een minimale milieu-categorie op bestaande (HMC) terreinen om zo o.a. ruimte te creëren voor circulaire bedrijvigheid.
Sprekers:
.Steyn Tielemans (Gemeente Utrecht)
.Michel te Brake (Provincie Zuid-Holland)
.Rosalinde Siewers (CircuLaw/ AT Osborne)
.Jeroen Krijgsman (Overwater Grondbeleid)
Moderatie: Cees-Jan Pen (Fontys Hogeschool)
ZAAL 2 – STUREN OP BETER BENUTTEN: HET JUISTE BEDRIJF OP DE JUISTE PLAATS
Beter benutten van bestaande ruimte is de beste manier om in een klein land economisch groot en duurzaam te blijven. Maar beter benutten is makkelijker gezegd dan gedaan. Een aantal regio’s en gemeenten neemt al concrete stappen om méér economisch-maatschappelijke waarde uit een hectare te halen. Door fysiek te intensiveren, maar ook door grip te krijgen op een betere benutting van kostbare milieuruimte en watergebonden kavels (het juiste bedrijf op de juiste plaats).
Je leert:
- Hoe je kansrijke en strategische plekken in het vizier krijgt voor intensiveren/beter benutten;
- Hoe je stuurt op beter benutten/het juiste bedrijf op de juiste plaats in beleid, en hoe je van beleidsuitgangspunten tot beleidsregels komt;
- Hoe je ervoor zorgt dat verschillende partijen in actie komen en je projecten echt van de grond krijgt;
- Hoe je van beter benutten een (sluitende) businesscase maakt.
Ronde 1 / 13.10 – 14.20 uur
#1 Provinciale sturing op beter benutten – Gelderland zet door
In hun economische- en bedrijventerreinenbeleid hanteert de provincie Gelderland de ambitie dat 10 procent van de uitbreidingsvraag naar bedrijventerreinen opgevangen moet worden op bestaande terreinen, via beter benutten. Daarvoor zet de provincie ruimteregels in, stuurt met regionale werkprogramma’s, maar ook financieel met de Ontwikkelings- en Herstructureringsmaatschappij Gelderland (OHG).
Sprekers: Rogier van Aaken (Provincie Gelderland) en Rikus Wolbers (Oost NL )
#2 Gemeentelijke sturing op beter benutten – Bedrijventerrein Het Broek
Bedrijventerrein Het Broek is gezien de centrale ligging en de hoge maximale toegestane milieucategorie uniek in Arnhem. Een deel van deze ruimte wordt echter onderbenut. Dit terwijl bedrijven die milieuruimte nodig hebben, elders in de stad in de verdrukking zitten. Het Broek biedt schuifruimte als ‘scheefwerkende’ bedrijven doorschuiven naar een andere plek in de stad. Daarnaast wil de gemeente intensiveren op kavelniveau. Met het vaststellen van het Ambitiedocument 2040 en Convenant Het Broek 2024-2028 ligt er een stevige basis om dit te realiseren.
Spreker: Matthijs Kop (Gemeente Arnhem)
Moderatie: Evert-Jan de Kort (Stec Groep)
Ronde 2 / 14.30 – 15.40 uur
#1 Sturen op intensiveren: van beleidsuitgangspunten naar businessaces
Sturen op intensiveren wil iedereen. Zaak is dat al die prachtige beleidsdoelstellingen ook in de praktijk landen. Ontwikkelingsmaatschappij OMU pionierde met intensiveren, en weet uit ervaring hoe je provinciaal beleid in (bijna) sluitende businesscases uitvoert, maar ook juridische hobbels slecht.
Spreker: Frank Hazeleger (NV OMU)
#2 Sturen op beter benutten en intensiveren: van beleidsuitgangspunten naar beleidsregels
Sturen op beter benutten wil iedereen. De vraag is echter hoe ruimtelijke beleidsdoelstellingen hun weg vinden in harde planregels, en wat de juridische mogelijkheden en finesses zijn. Zó zet je het omgevingsrecht naar je hand!
Spreker: Tycho Lam (Hekkelman Advocaten)
#3 Fysiek intensiveren doe je zo!
Beter benutten is een zaak van de juiste ruimte toedelen aan de juiste activiteit, maar is ook gewoon een fysieke opgave. Joost va Gilse van DENC neemt deelnemers meer in de bouw- en gebruiksmogelijkheden bij herontwikkeling van brownfields, stedenbouwkundige oplossingen voor intensivering en functiemenging bij bedrijfspanden, en de bijbehorende businesscase.
Spreker: Joost van Gilse (DENC)
Moderatie: Evert-Jan de Kort (Stec Groep)
ZAAL 3 – STUREN OP OPLOSSINGEN VOOR NETCONGESTIE: ENERGY HUBS
Elektrificatie van warmteprocessen vraagt 69 PJ extra tot 2030, waardoor de vraag naar elektriciteit netto met 47 PJ groeit, bijna 50% van het huidige elektriciteitsverbruik op bedrijventerreinen. De huidige energie-infrastructuur kan het tempo niet meer bijbenen. Bedrijventerreinen kunnen op terreinniveau in lokale oplossingen voorzien, maar ook als buffer fungeren in het regionale net.
Je leert:
- Hoe je als regio/gemeente/parkmanagementvereniging ondernemers helpt stroomverbruik af te stemmen;
- Hoe je als regio/ontwikkelingsmaatschappij kunt voorsorteren op de Groepstransportovereenkomst (Groeps-TO);
- Hoe je als overheid kunt sturen op grootverbruikers, om hun verbruik te verminderen.
Ronde 1 / 13.10 – 14.20 uur
#1 Welke type energy hubs zijn kansrijk voor bedrijventerreinen
Ron de Graaf, leading professional energietransitie & governance bij Royal HaskoningDHV, en zijn team onderzochten in het rapport ‘De Families van Energy Hubs in Nederland’ wat de belangrijkste bouwstenen zijn voor energiehubs. Ook zochten ze uit op welke manier energiehubs het meeste opleveren en wat gedaan moet worden om de komst van deze hubs te versnellen. Uiteindelijk gaat het volgens de onderzoekers om vier categorieën, met eigen karakteristieken, waar energiehubs een grote rol kunnen spelen. Wetten en regels zitten de noodzakelijke ontwikkeling nog wel in de weg (zie ronde 2).
Spreker: Ron de Graaf (RHDHV)
#2 Power to X
Power to X is een integraal concept waarmee elektriciteit, waterstof, warmte en gebruikswater duurzaam wordt geproduceerd. In opdracht van de Provincie Utrecht heeft KWR het Power-to-X concept verkend op drie bedrijventerreinen: Lage Weide in Utrecht, De Isselt in Amersfoort en Ambacht/Nijverkamp in Veenendaal.
Spreker: Daniël Bakker (KWR)
Moderatie: Bas Dijkhuizen (Vakblad BT)
Ronde 2 / 14.30 – 15.40 uur
#1 Groepstransportovereenkomst als aanjager voor energy hubs
Een groepstransportovereenkomst (Groeps-TO) biedt bedrijven de kans om samen met andere bedrijven elektriciteit te delen. Hiermee wordt het elektriciteitsnet zo efficiënt mogelijk gebruikt. De GTO is een van de bouwstenen voor een energiehub. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) toets momenteel het ontwerpbesluit voor het Groeps-TO, medio 2025 valt naar verwachting een definitief besluit. Vanaf 1 januari 2026 zouden bedrijven gebruik kunnen maken van het Groeps-TO. Wilko Wolbers, specialist legal counsel bij de ACM, legt uit hoe het Groeps-TO werkt, en wat de mogelijkheden zijn.
Spreker: Wilko Wolbers (ACM)
#2 Voorsorteren op nieuwe wet- en regelgeving, hoe je dat?
De Groeps-TO mag er dan nog niet zijn; het is zaak dat bedrijventerreinen klaar zijn om van het nieuwe wettelijk kader te gebruik te maken voor energyhubs, zodra het Groeps-TO van kracht is. Advocaat Quirine Tjeenk Willink, partner bij Kennedy Van der Laan, legt uit hoe je nu al kun voorsorteren op de Groeps-TO.
Spreker: Quirine Tjeenk Willink (Kennedy Van De Laan)
Moderatie: Bas Dijkhuizen (Vakblad BT)
ZAAL 4 – STUREN OP RUIMTE VOOR WERK
Op stedelijke afdelingen die zich bezighouden wonen, maakt met zich steeds vaker zorgen om ruimte voor werk. Wat heb je aan een stad waar je wel kunt wonen, maar niet kunt werken? Demografische groei gaat bovendien gelijk op met een groeiende vraag naar stadsverzorgende bedrijvigheid, die ook ruimte nodig heeft. Hoe zorg je ervoor dat productieve- en innovatieve economie een plek behoudt in het stedelijk weefsel, en niet wordt vermalen door lucratievere ‘activiteiten’ zoals wonen?
Je leert:
- Hoe je de behoefte aan stedelijke bedrijfsruimte in kaart brengt, en welke activiteiten je kunt herbergen in stedelijke mixgebieden, welke activiteiten absoluut niet;
- Wat er nodig is om professionele vastgoedontwikkelaars- en beleggers te activeren in de groeiende markt voor bedrijfsruimte te investeren;
- Wat de stad zelf kan doen, bijvoorbeeld door het optuigen van een ontwikkelings- of exploitatiemaatschappij;
- In hoeverre verschillende belangen en doelstellingen van overheid en markt op één lijn zijn te brengen.
Ronde 1 / 13.10 – 14.20 uur
#1 Leiden zet in op ruimte voor werk: tussen sturen en ondersteunen
Het tekort aan ruimte voor ondernemers in universiteitsstad (en voormalig industriestad) Leiden wordt ondervangen door in te zetten op functiemenging van wonen en werken, herontwikkeling van leegstaande bedrijfsruimtes en intensivering. Daarnaast onderzoekt de stad een verplicht percentage bedrijfsruimte in nieuwe projecten. Als sturend instrument voor herontwikkeling en aanjager van nieuwe gebiedsontwikkeling onderzoeken de gemeenten binnen het Economie071-samenwerkingsverband de oprichting van een regionale ontwikkelingsmaatschappij bedrijventerreinen (ROM B).
Spreker: Laura Platte (Gemeente Leiden)
#2 Zo organiseer je vanuit collectiviteit ruimte voor werk
In het Keilekwartier in Rotterdam en het Werkspoorkwartier in Utrecht voorzien collectieven van ondernemers zélf in ruimte voor werk. Onderzoekers van Hogeschool Rotterdam, de HvA en Fontys Hogeschool bestudeerden deze collectieven en komen tot de conclusie dat er forse opschalingsmogelijkheden zijn. Vraag is hoe je hier als stad in kunt faciliteren. De inventarisatie maakt onderdeel uit van een onderzoeksproject van de drie hogescholen, G4-steden, Leiden en Tilburg, dat moet resulteren in een handboek met tools om te sturen op ruimte voor werk en maakbedrijven.
Sprekers:
.Auke Brugmans (Hogeschool Rotterdam)
.Bernardina Borra (Architect-stedenbouwkundige en HvA)
Co-referent: Gert-Joost Peek (Hogeschool Rotterdam)
Moderatie: Fred Schoorl
Ronde 2 / 14.30 – 15.40 uur
#1 Sturen met het Omgevingsprogramma op ruimte voor werk
Amersfoort is de eerste stad met een Omgevingsprogramma Ruimte voor Werk. Hoe werkt dit programma? En wat voor voordelen biedt een programma voor het realiseren van gezamenlijke ambities op het gebied van ruimte voor werk? En hoe borg je dit in het Omgevingsplan?
Spreker: Marco van Hoek (Gemeente Amersfoort)
#2 Van beleidsuitgangspunten naar beleidsregels en regelruimte
Met een programma ruimte voor werk ben je er nog niet. Zaak is dat regels via de omgevingsvisie en het omgevingsprogramma uiteindelijk landen in het omgevingsplan. Vraag is hoe ver je kunt gaan, bijvoorbeeld met het instellen van een minimale bouwhoogte of beperking ten aanzien van het gebruik, de planologisch- juridische finesses en positiever: regelruimte die je hebt. We zoeken het uit met een omgevingsrechtadvocaat.
Spreker: Anita Nijboer (Six Advocaten)
Moderatie: Jan Jager (vakblad BT)
ZAAL 5 – STUREN OP RUIMTE VOOR (HOOG)INNOVATIEVE ECONOMIE
De Nederlandse overheid selecteerde 10 sleuteltechnologieën en ook provincies en steden mikken op een innovatieve economie. In het kader van strategische autonomie hamert het nieuwe kabinet op het belang van een sterke industriële basis. Regio’s met de innovatiefste economie maakten afgelopen decennia de sterkste groei door. Met de aanwezigheid van cruciale technieken ben je bovendien minder kwetsbaar. Maar hoe stuur je op innovatieve economie en hoe laat je nieuwe industrie ruimtelijk landen?
Je leert:
- Hoe je de behoefte aan innovatieve bedrijfsruimte in kaart brengt;
- Hoe je stuurt op ruimte voor start-ups en ander innovatieve bedrijvigheid en hoe je ook scale-ups een volwaardige plek kunt geven;
- Hoe je ruimtelijk voorsorteert op nieuwe, duurzame industrieën
Ronde 1 / 13.10 – 14.20 uur
#1 Ruimte borgen voor hooginnovatieve industrie: hoe organiseren we dat samen?
(dialoogsessie)
Nederland excelleert in hooginnovatieve industriëen zoals semicon en biotech. Die kiem is gelegd in innovatiecoalities, zoals onder meer in de Brainportregio tot stand kwamen. Maar om belangrijke kennis, kunde en technologie voor Nederland te borgen is het zaak dat innovatieve bedrijven zich in bestaande ecosytemen kunnen doorontwikkelen. Dat vraagt ook om fysieke ruimte.
Het ministerie van Economische Zaken (EZ) laat onderzoeken wat de ruimtelijke opgaven van campussen zijn waar de innovatieve industrieën geconcentreerd zitten, en of er voldoende ontwikkelruimte voor startups en scale-ups op campussen aanwezig is.
Provincie Noord-Brabant kijkt nadrukkelijk ook naar ruimte buiten de campussen, mede om bedrijven meer regionaal te laten wortelen en grote groeiers te kunnen faciliteren. EZ zet daarnaast in op bovenregionale samenwerking om hooginnovatieve industrieën ruimtelijk te kunnen blijven accommoderen. Dat krijgt vorm in meerjarenprogramma bovenregionale samenwerking tussen hightech-brandpunten met regionale ontwikkelingsmaatschappijen (ROMs). Naast ruimte zijn een aanwezig ecosysteem/talent belangrijke randvoorwaarden.
Provincies en gemeenten zijn uiteindelijk in de lead waar het om de ruimtetoedeling en het ‘deurbeleid’ gaat. Hamvraag is ‘hoe’ je beschikbare schaarse ruimte kunt programmeren voor hoogwaardige waardeketens, om zo bij te dragen aan innovatieve regionale ecosystemen. Hoe kan een ruimtelijk-economisch handelsperspectief daarbij helpen?
Sprekers:
.Harro van Neerven (Provincie Noord-Brabant)
.Céline van Schaik (Ministerie van EZ)
.Gregor Heemskerk (TwynstraGudde)
.Gijs Luesken (Horizon Flevoland)
.Yannes Koning (Gemeente Almere)
Moderatie: Jan Jager (Vakblad BT)
Ronde 2 / 14.30 – 15.40 uur
#1 Hoe stuur je op innovatie in een innovatiedistrict?
Het concept van een innovatiedistrict wint steeds meer terrein. Dat is onder meer een reactie op de monofunctionaliteit van science parken en campussen. Bij campussen is er inmiddels veel ervaring over het functioneren, de organisatie en de besturing. Maar hoe zit dat eigenlijk bij een innovatiedistrict? Hoe stimuleer je werkelijk innovatie in een innovatiedistrict?
In Innovatiedistrict Delft werken Gemeente Delft, Bedrijvenkring Schieoevers, TU Delft, Provincie Zuid-Holland en de MRDH samen aan een ecosysteem voor sleuteltechnologieën, om daarmee bij te dragen aan maatschappelijke opgaven en het verdienvermogen van Nederland. Programmadirecteur Jeanet van Antwerpen vertelt hoe doen zij dat doen, op basis van welke sturingsprincipes, en hoe daarbij aangehaakt wordt bij het reeds bestaande economische dna in het gebied. Een ruimtelijke eenheid creëren is een van de uitdagingen, naast verduurzaming, bereikbaarheid, het borgen en aantrekken van talent en positionering en profilering. Hamvraag is hoe je ruimte voor ‘serieuze bedrijvigheid’ borgt te midden van andere (woon)functies die vaak meer grondwaarde genereren.
Gregor Heemskerk (TwynstraGudde) vertelt hoe je met programmering (deurbeleid) en organisatie (software) daadwerkelijk tot innovatie komt in een innovatiedistrict. Gemeente Amsterdam en Rotterdam reflecteren. Amsterdam heeft vorig jaar een strategie opgesteld voor acht innovatie districten. De gemeente Rotterdam en Port of Rotterdam herontwikkelen het gebied Merwe-Vierhavens (M4H) tot tot innovatief woon-werkmilieu, optimaal ingericht voor de innovatieve maakindustrie.
Sprekers:
.Jeanet van Antwerpen (Innovatiedistrict Delft)
.David Louwerse (Gemeente Rotterdam)
.Martijn Overmulder (Gemeente Amsterdam)
Moderatie: Gregor Heemskerk (TwynstraGudde)
ZAAL 6 (PLENAIRE ZAAL) – LEIDRAAD VOOR HERONTWIKKELING
Benieuwd wat je als lokale overheid concreet kunt doen om bestaande bedrijventerreinen nieuw leven in te blazen? Buck Consultants International presenteert – in opdracht van vijftien professionele vastgoedontwikkelaars en het Ministerie van Economische Zaken – een nieuwe praktische leidraad voor realisatie van succesvolle en duurzame herontwikkelingsprojecten.
De concrete oplossingen op projectniveau gaan o.a. over kwaliteit van gebouwen, inrichting van kavels, inpassing in de omgeving, organisatie van publiek-private samenwerking en de invulling van het participatieproces. Het uitgebreide overzicht biedt concrete handvatten om als lokale overheid aan de slag te gaan met herontwikkeling in goede samenwerking met de markt.
Succesvolle herontwikkeling biedt veel maatschappelijke voordelen: efficiënter gebruik van de ruimte (m³), duurzamer bedrijfsvastgoed, verbetering kwaliteit leefomgeving en grotere bijdragen aan klimaatopgaven. Maar bij herontwikkeling treden ook hardnekkige barrières op: zware bodemvervuiling, sloop verouderd vastgoed, gedateerde planregels, complexiteit vergunningen etc. De nieuwe nationale leidraad biedt concrete oplossingen om deze barrières weg te nemen en de maatschappelijke voordelen te vergroten!
In het onderzoek zijn zo’n 120 succesvol gerealiseerde projecten voor toekomstbestendige logistieke activiteiten en maakindustrie in beeld gebracht. Ook voor de komende jaren zijn er nog volop mogelijkheden voor een meer duurzame en creatieve inrichting van ons land. Dat gaat alleen lukken als overheden en marktpartijen elkaar goed weten te vinden en constructief samenwerken aan concrete projecten, en daarmee de toekomst van bedrijventerreinen
Ronde 1 / 13.10 – 14.20 uur
#1 Leidraad voor herontwikkeling: praktische oplossingen voor knelpunten
Succesvol aan de slag gaan met herontwikkeling vraagt een andere mindset van zowel markt als overheid. Het gaat niet vanzelf, maar door goed samenspel kan de ruimtelijke, economische én maatschappelijke potentie van een bedrijfslocatie verzilverd worden. Laat je in deze sessie inspireren door experts die hun praktijkervaringen delen.
Sprekers:
.Jordi Hubers (Buck Consultants International)
.Margreet Verwaal (Ministerie van Economische Zaken)
.Justin van Esch (Logistics Capital Partners)
.Richard Elich (DHG)
Moderatie: René Buck (BCI)
Ronde 2 / 14.30 – 15.40 uur
#2 Leidraad voor herontwikkeling: naar succesvol gemeentelijk beleid
Investeringen in herontwikkeling zullen primair moeten komen vanuit de markt, maar een gemeente kan met goed herontwikkelingsbeleid nieuwe duurzame investeringen op de juiste locaties laten landen. Ook zijn de maatschappelijke opbrengsten van herontwikkeling te optimaliseren als proactief wordt gehandeld en constructief wordt samengewerkt met de initiatiefnemer.
Sprekers:
.Jordi Hubers (Buck Consultants Internationaal)
.Margreet Verwaal (Ministerie van Economische Zaken)
.Rene Geujen (Next Level)
.Tim Beckmann (Intospace)
Moderatie: René Buck (BCI)
EXCURSIE (RONDE 1 en 2) – CIRCULAIRE EXPEDITIE OP HET TERREIN VAN THEO POUW GROEP (TPG)
Erik Vogelzang, manager TPG, en Roeland Tameling, directeur Parkmanagement Lage Weide, nemen deelnemers mee op circulaire expeditie op het terrein van TPG in Lage Weide.
Je leert:
- Wat heeft een bedrijf als TPG nodig om ruimtelijk uit de voeten te kunnen, nu, in 2050 en daarna?
- Met welke ruimtevraag, kwantitatief en kwalitatief, gaat de de transitie naar een circulaire economie gepaard?